Nieruchomości to mienie o
znacznej wartości, dlatego warto zadbać, aby wycena została sporządzona przez
osobę o właściwym przygotowaniu i posiadającą odpowiednie uprawnienia i przygotowanie.
Uprawnienia
Przed dokonaniem wyboru
rzeczoznawcy majątkowego warto sprawdzić czy rzeczywiście posiada stosowne
uprawnienia. Centralny Rejestr Rzeczoznawców Majątkowych prowadzony jest przez
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju również w formie elektronicznej, ponadto każdy rzeczoznawca majątkowy posiada
świadectwo nadania uprawnień przez właściwego Ministra. Warto wiedzieć, że
prowadzenie działalności w zakresie szacowania nieruchomości bez właściwych
uprawnień zawodowych zagrożone jest karą przewidzianą w Ustawie o gospodarce
nieruchomościami.
Pieczęć
Rzeczoznawca majątkowy
posługuje się pieczęcią jednolitą dla wszystkich rzeczoznawców, ma ona owalny
kształt i daje niebieski odcisk tuszowy. Zawiera imię i nazwisko, adres oraz
numer uprawnień.
Obowiązkowe ubezpieczenie
Dla zabezpieczenia interesów zleceniodawcy, rzeczoznawca majątkowy ma
ustawowy obowiązek ubezpieczenia się od odpowiedzialności cywilnej za szkody
wyrządzone w związku z wykonywanym zawodem.
Doskonalenie
W myśl kodeksu etyki zawodowej rzeczoznawców majątkowych, każdy rzeczoznawca powinien być świadomy swoich umiejętności i nie podejmować się zadań wykraczających poza swoje kompetencje i możliwości. Rzeczoznawca majątkowy nie powinien podejmować się wykonywania czynności z zakresu praktyki zawodowej, które wykraczałyby poza jego wiedzę i kompetencje zawodowe. Ustawa o gospodarce
nieruchomościami nakazuje rzeczoznawcom majątkowym doskonalenie swoich
kwalifikacji poprzez udział w specjalistycznych kursach, szkoleniach lub
seminariach, dzięki którym nabywają kompetencje i pogłębiają wiedzę w poszczególnych typach wycen.